Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.02.2011 07:18 - Отказ и неодобрение ли, а въпросите ми?
Автор: diadokolio Категория: Изкуство   
Прочетен: 1093 Коментари: 0 Гласове:
1



Добър да е денят Ви, Уважаема Дора Еманоилова!
Благодаря Ви, за темата и подтикващите въпроси-" Защо ме отхвърлят?"
Обичам ровенето в древността и поуката от времето, когато е било трудно, за да се разбере от мнозина.
Оставили са ни две думички- "да" и "въпрос".
Всички сме абсолютно различни, но умеем да говорим, това не е достатъчно, за да разговаряме, но е първата крачка.
Всеки човек има два отговора- "да" или "не". Задачата ми е да се огледам в обстановката, облеклото и изражението му, за да открия повод и да получа отговор - "да", успея ли с три последователни -"да", то съм спечелил 75% от разговора.
После идват въпросите. Това не е мое откритие. Това е повода за смъртната присъда на Сократ и изпиването на отровната чаша с Бучиниш. Сократ е препоръчвал ежедневна гимнастика на ума с въпроси към себе си, а и множество въпроси към събеседника.
Успеем ли с подбраните въпроси да "отворим" събеседника, тогава ще получим и точен отговор, защото е възможно и обстоятелствата да предполагат - неодобрение или отказ.
Не е нормално всички да получим одобрение за астронавти или водолази.
Това бе философската страна на отговора ми, но използването и с деца в интернатите ми е спестявала много ненужни нерви, а и изход от безнадежни ситуации.
С възрастните е по- лесно, независимо от ценза им, но с децата е изключително крехка границата- одобрение-неодобрение и съгласие- отказ.
Годините минаваха, трупах опит и се научих, че при разговор, трябва да гледам и "чета" ръцете. Случва се, когато ръцете са скрити. Използвам ситуации според случая с лист, чаша....., за да се появят ръцете на масата. Успея ли да провокирам събеседника, да си обърне китките с дланите нагоре, разговорът тръгва в нужната за мен яснота.
Да, предполагам, че Ви звучи манипулативно, но нали съм отишъл за ясен отговор, важен е събеседника ми, а не аз.
Това е любимата ми тема в кръжоците по математика, нужна бе минутка за отмора. Тогава им предлагах практичаската полза от: "дадено", "търси се", "формула" и "решение".
Да, това е егоистично от моя страна, но печелех спокойна обстановка в часовете на недолюбваната математика. Предстои им живот извън интерната, това не са цифри и уравнения, а "орехи", "лешници", "бадеми" или "миди". Лесно е да ги счупим, но е добре да ги "отворим" и получим целокрайна ядка, а и бисерчето от мидата. Това пак не е мое откритие, има го в много от детските приказки.
Само един пример:
"Дадено": неделя е, дете има желание да чете книга, стаята за отдих е на 1 етаж, а библиотеката на третия, възпитателя има ключове, но е в кухнята и проверава продуктите за влагане в обяда.
"Търси се"-как да убиди възпитателя, за да отвори библиотеката в нерегламентирано време и да получи книгата.
"Формула"- сбор от въпроси към възпитателя- това е и задачата към учениците
"Решение"- различно, което тълкувахме през следващата седмица.
Много се гордеех с децата, които бяха успели, а другите коментираха предполагаемия си различен подход.
Винаги започвам от себе си, а после тълкувам и отказалият ми.
Да, сух математик съм, но не винаги емоциите са добър съветник, нали?
Ще съм Ви благодарен на Вашите коментари!
Приятни отморяващи дни!
С Уважение, дядо Кольо.
 


Тагове:   Отговора,   отказ,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: diadokolio
Категория: Изкуство
Прочетен: 455746
Постинги: 251
Коментари: 403
Гласове: 1378
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031